كنز بمليون جنيه في بيتك!!.. الليمون ناشف كنز في التلاجة اوعي ترميه … استخدمات مش هتخطر علي بالك 

أحيانا بنلاقي في التلاجة ليمون ناشف ونتردد بين نرميه ولا نحاول نستفيد منه، وان الليمون الناشف  ممكن يكون كنز في بيتك لو عرفتي تستغليه بشكل صح، إليك بعض الأفكار اللي هتساعدك تستفيدي من الليمون الناشف وتحولي استخداماته لمزايا يومية.

معطر طبيعي للمنزل

الليمون الناشف، لما تغليه مع شوية ماء على النار، بيطلع ريحة منعشة تقدر تملى البيت وتعطيه انتعاش طبيعي بدل من استخدام المعطرات الكيميائية، كما  يمكن ان تضيفي أعواد القرفة أو القرنفل لتعزيز الرائحة.

تنظيف الأواني والمطبخ

قشر الليمون الناشف مفيد جدا في تنظيف الأواني، خصوصا اللي فيها بقع صعبة أو دهون مستعصية، ويكن تفركي بيه الأواني وتلاقيها رجعت جديدة وبراقة.

تقشير طبيعي للبشرة

يمكنك تحويل الليمون الناشف إلى مسحوق بعد طحنه واستخدامه كمقشر طبيعي للبشرة، واخلطيه مع العسل أو اللبن واعتمديه في روتينك للعناية بالبشرة، هيعطيكي نعومة وإشراقة طبيعية.

طرد الحشرات

رائحة الليمون الناشف القوية ممكن تساعد في طرد الحشرات الطائرة والزواحف الصغيرة من المنزل، ضع قطع منه في أماكن دخول الحشرات، و تلاحظي فرق كبير وهذه الطريقة صحية ولا تسبب اي اضرار على افراد المنزل لانها امنه ومضمونة تماما عند استخدمها.

استخدامه في الطبخ

الليمون الناشف يمكن أن يتحول لمكون لذيذ في بعض الأكلات، مثل استخدامه في الطواجن أو الشوربة، وبيضيف طعم لاذع مميز وعمق نكهة للأكلات.