“لن تخطر على بالك” مش هتصدق تجار الفراخ بيعملوا إيه في الأوراك والبانيه  في الفراخ!! 

تختلف طرق الغش في محلات بيع الطيور خصوصًا القطع المجزئة مثل: الأوراك والبانيه، حيث كشف تاجر يدعى أشرف مصطفى طريقة الغش قطع البانيه وأوراك الدجاج في المحلات، لذلك سوف نقوم بتوضيح هذه الطريقة من خلال بوابة الزهراء، تابعونا.

الغش في بيع الطيور  

كشف تاجر فراخ من خلال مقطع فيديو على صفحته الرسمية الفيسبوك يشرح لاحدى زبائنه طريقة غش البانيه وأوراك الدجاج حتى يزيد السعر في بيع ورك الفرخة 5 جنيهات. 

وأكد التاجر للسيدة أن الورك يكون ثمنه على الميزان 15 جنيه و20 قرشًا، وعندما يضعوا تحت الماء وكأنه يقوم بغسله هيكون سعره 20 جنيه و60 قرشًا، يعني زاد 5 جنيه في هذه الحركة. 

وأضاف مصطفى وهو يشرح طريقة الغش في بيع البانيه والدجاج وكذلك الفراخ والأرانب والحمام والبط الرومي وقال “هوريكم من تاني طريقة غش في بيع الأوراك وكذلك البانيه وما شابههم”. 

طريقة الغش في بيع البانيه والاوراك 

رد التاجر على بعض المشككين في التعليقات على الفيديو الخاص به على الفيسبوك بأنه قام باستبدال ورك الفرخة قائلاً “على فكرة والله اللي رد على حضرتك أنا ما أعرفكيش بس إزاي أنا غيرت الورك والفيديو كان قدام عينيكم كده”، حيث أكد معلق آخر وقال “كلام غلط أنا صنايعي فراخ ده اللي بيحصل وفي ناس بتنقع الفراخ بالساعات”. 

وأكدت معلقة أخرى “لو بطلب الفراخ من البيت بتيجي كده فعلا جربت بتوع الفراخ كلهم نفس النظام جيت أشوي الفرخة لقيت الصينية بحر ميه لدرجة أني طلبت تنظيف بدون فتح البطن، لقيت المصارين مليانة ميه آخر حل أنزل بنفسي أوزن ما اتحركش إلا بالفرخة أدفع وأوزن وأخدها وأمشي ما عادش في ثقة”.