“فكرة ما تخطرش على بال العفريت”.. تاجر الفراخ يكشف طريقة غش في البانيه والاوراك إليك التفاصيل!! 

تتعدد طرق الغش في الأوراك والبانيه، وهذا إذا كانت تباع بالتجزئة، حيث كشف تاجر يدعى أشرف مصطفى طريقة لغش البانيه وأوراك الدجاج، لذلك سوف نقوم بتوضيح هذه الطريقة من خلال بوابة الزهراء.

الغش في بيع الطيور 

ظهر تاجر فراخ يدعى أشرف مصطفى في مقطع فيديو على صفحته الرسمية “فيسبوك” وهو يشرح لسيدة طريقة غش البانيه والأوراك، حيث يزيد من ثمن ورك الفرخة حوالي 5 جنيهات قال تاجر للسيدة عبر مقطع الفيديو «الورك الأول ثمنه على الميزان 15 جنيها  و 20 قرشا، هحطه دلوقت تحت الميه وكأني بغسله عادي هيكون سعره 20 جنيه و 60 قرش، يعني زاد 5 جنيه في الحركة دي».

وأضاف أبو مصطفى خلال مقطع الفيديو ويشرح فيه طريقة الغش في بيع البانيه وأوراك الدجاج، وكذلك الأرانب والحمام والبط والرومي ويقول هوريكم من تاني طريقة غش في بيع الأوراك وكذلك البانيه وما شابه ” الورك ده عامل قبل ما تلمسه الميه 15 جنيه 18 جنيه و 80 قرش وبعد الغسل هيكون سعره 23 جنيه و60 قرش”.

طريقة غش البانيه واوراك الدجاج

رد أبو مصطفى تاجر الفراخ على المشككين في كلامه بأنه استبدل ورك الفرخة بورك آخر قائلا “على فكرة والله اللي رد على حضرتك أنا ما اعرفكيش بس ازاي انا غيرت الورك والفيديو كل قدام عينيكم كده» بينما أكد شخص آخر وقال «كلام غلط أنا صانيعي فراخ ده اللي بيحصل وفي ناس بتنقع الفراخ بالساعات».