برخص التراب يا معلم!.. كتير مايعرفوش فوائدها العظيمة.. بتخلصك من السعال والزكام في لحظات وبتخفض سكر الدم فورًا

اليانسون نبات عشبي معروف من زمان وكان يستخدم في الطب البديل لعلاج أمراض كتير منها الكحة يحتوي على مركبات كتيرة مفيدة للصحة زي الأنيثول اللي بيقلل الالتهابات ويعمل كمضاد للأكسدة والميثانول اللي بيذوب البلغم ويساعد على طرده والفينولات اللي بتقتل البكتيريا والفطريات.

العشبة السحرية اللي بتزرع في مصر كتير ورخيصة زي التراب

اليانسون بيساعد في علاج الكحة بطرق مختلفة زي تقليل الالتهاب في الجهاز التنفسي بفضل الأنيثول اللي بيخفف السعال كمان الميثانول بيساعد في إذابة البلغم المتراكم في الجهاز التنفسي وده بيسهل خروجه من الجسم وأيضا الفينولات بتساهم في قتل البكتيريا والفطريات اللي ممكن تسبب التهابات في الجهاز التنفسي وتزود الكحة.

اليانسون
اليانسون

تقدر تستخدم اليانسون لعلاج الكحة بطرق بسيطة زي تحضير شاي اليانسون بغلي ملعقة صغيرة من بذور اليانسون في كوب مية لمدة 10 دقايق أو ممكن تعمل مشروب ساخن بإضافة ملعقة عسل لمغلي اليانسون كمان في طريقة تانية باستخدام زيوت اليانسون العطرية بدهن الصدر أو استنشاق الأبخرة اللي بتطلع منها.

لكن لازم ناخد بالنا من احتياطات استخدام اليانسون خاصة للحوامل والمرضعات لازم يستشيروا الطبيب قبل ما يستخدموه كمان مرضى السكر لازم يكونوا حذرين لأنه ممكن يقلل مستوى السكر في الدم وأيضا مرضى الكبد أو الكلى لازم يستشيروا الطبيب قبل استخدامه.

لو عايز وصفة لعلاج الكحة باليانسون المكونات بسيطة ملعقة صغيرة من بذور اليانسون وكوب مية وملعقة عسل اغلي بذور اليانسون في المية لمدة 10 دقايق بعدين صفي الشاي وأضف العسل واشربه وهو ساخن.

اليانسون علاج طبيعي فعال للكحة بسبب المركبات اللي فيه واللي بتقلل الكحة وتمنع تكاثر البكتيريا ومع إن فوائده كتير لكن لو عندك أي حالة صحية مزمنة أو حساسية لازم تستشير الطبيب قبل استخدامه.