«90% من الناس متعرفهاش»… حيلة سحريه رهيبة في توفير غاز الانبوبة عند وضع هذا المكون عليه بهذه الكيفية اكتشفيها الان!!

مع ارتفاع أسعار الغاز وتزايد استهلاك الأنبوبة بسرعة، كثير منا بيبحث عن طرق لتقليل الاستهلاك وتوفير الغاز لأطول فترة ممكنة، من الحلول العبقرية اللي ناس كتير ما تعرفهاش هو استخدام الملح نعم، الملح اللي موجود في مطبخك ممكن يساعدك في تقليل استهلاك الغاز بشكل ملحوظ ويخلي الأنبوبة تقعد معاك أطول. ازاي؟ تابعي معايا هتعرفي الطريقة.

الملح لزيادة كفاءة اللهب

واحدة من أكبر مشاكل استهلاك الغاز الزائد هو ضعف قوة اللهب، استخدام الملح في تنظيف رؤوس البوتاجاز بانتظام يساعد في إزالة الشحوم والرواسب اللي بتعيق تدفق الغاز وتضعف اللهب، كل اللي عليك هو تحضير خليط من الملح والماء وفرك الرؤوس المعدنية للبوتاجاز بيه، هتلاحظي إن اللهب بقى أقوى وأنظف، وده بيساعد في تسخين الأطعمة أسرع وبالتالي استهلاك أقل للغاز.

تنظيف قاع الأواني لتوزيع حرارة أفضل

الأواني اللي قاعها فيه حروق أو تراكمات بتستهلك غاز أكتر عشان تسخن الأكل بشكل متساوي، باستخدام الملح الخشن مع قليل من الخل، افركي قاع الأواني للتخلص من الرواسب المحترقة، ده بيساعد في توزيع الحرارة بشكل متساوي وبيقلل من وقت الطهي، وبالتالي بتوفري في استهلاك الأنبوبة.

الملح لتقليل انبعاثات اللهب البارد

الملح بيعمل على تقليل اللهب البارد اللي بيساهم في استهلاك أكتر للغاز، رشي شوية ملح حوالين رؤوس البوتاجاز بشكل دوري، هتلاقي إن اللهب بقى أكثر تركيزا وأقوى في تسخين الأواني.