“ابهري الكل ببشرتك الفاتحة.. جربي وصفة الكركديه والنشا السحرية لتبييض الوجه في البيت!”

تزايدت عمليات البحث عن طريقة تحضير ماسك النشا والكركديه الطبيعي للوجه اللي بيعتبر من أفضل الحلول لمشاكل البشرة المختلفة الماسك ده بيعيد نضارة البشرة ويحسن لون الجلد وكمان بيقاوم التجاعيد وبيعتبر نفسي جدًا للبشرة في المقال ده هنتعرف على طريقة عمل ماسك النشا والكركديه.

جربي وصفة الكركديه والنشا السحرية لتبييض الوجه في البيت

وصفة الكركديه والنشا لتفتيح البشرة سهلة جدًا بتحضرها بمكونات بسيطة موجودة في كل بيت زي ملعقتين نشا وملعقة صغيرة من الكركديه المطحون وملعقة زبادي ونص كوب ماء وكمان ماء ورد وملعقة زيت زيتون وملعقة من جل الصبار.

وصفة الكركدية والنشا لتفتيح البشرة
وصفة الكركدية والنشا لتفتيح البشرة

لتحضير الوصفة هتجيب وعاء وتحط فيه النشا والماء والكركديه وترفعه على النار لحد ما الخليط يتماسك بعد كده شيله من على النار بسرعة عشان ما يحترقش واتركه يبرد تمامًا بعدها طبق الخليط على الوجه لمدة 20 دقيقة وبعد كده اغسل وشك بالمية وينصح تستخدم الماسك ده مرتين لتلات مرات في الأسبوع.

كمان فيه طريقة تانية لتفتيح البشرة باستخدام الطماطم والنشا بتحضر ¼ كوب نشا ونص كوب عصير طماطم وملعقة زيت لوز وملعقة زيت جوز الهند وملعقة فازلين تخلط المكونات في وعاء وتحطه على النار لحد ما القوام يبقى مناسب وبعدين تطبقه على الوجه وتسيبه 20 دقيقة وبعد كده تغسلي وشك.