مترجعشي تعيط وتقول معرفشي!!.. كرثه كبيره لاصحاب سيارة المعاقين الحق نفسك قبل الغرامه والحبس.. وقت الهزار خلص خلاص!!

كتير من الناس بيلجأوا للتحايل عشان يحصلوا على عربيات مخصصة لذوي الاحتياجات الخاصة من غير ما يعرفوا العقوبات اللي ممكن تواجههم، وفي ناس بتبيع العربيات دي بأسعار خيالية عشان يحققوا مكاسب غير شرعية، وده مش بس بيخالف القانون رقم 10 لسنة 2018 الخاص بحقوق ذوي الإعاقة، ده كمان بيعتدي على حقوقهم اللي محمية بالقوانين، بتشمل سحب رخصة العربية ورخصة المالك والسائق، وكمان حجز العربية نفسها.

تفاصيل عقوبة استغلال سيارات المعاقين

الحكومة بتحط غرامة مالية كبيرة على اللي بيغلط، وبتوصل لـ80 ألف جنيه، وكمان بيتم سحب رخصة السائق لو كان شخص سليم ومش قريب من المعاق صاحب العربية، غير كده العربية اللي معفية من الجمارك مش مسموح التصرف فيها لمدة خمس سنين من يوم الإفراج عنها، ومش ينفع تستخدم كسيارة أجرة أو يقودها حد غير المالك أو أقاربه من الدرجة الأولى أو الثانية.

القانون كمان بيتيح تعيين سائق خاص لو الشخص المعاق مش قادر يسوق بنفسه، لكن لازم يستوفي الإجراءات التأمينية المطلوبة ويقدم المستندات اللي تثبت عدم قدرته على القيادة.

لجان خاصة لمراجعة ملفات سيارات المعاقين

بتوجيهات من رئيس الوزراء، الدكتور مصطفى مدبولي، اتعملت لجان متخصصة لمراجعة مستندات العربيات المخصصة لذوي الاحتياجات الخاصة خلال آخر سنتين، والهدف منها هو اتخاذ الإجراءات القانونية ضد الناس اللي استغلوا الامتيازات دي بطريقة غير قانونية.